Hoppa till innehåll

Novellen är här!

9 september, 2016
by

Nu hoppas vi att ni har hunnit att läsa igenom vårt novellnummer från pärm till pärm!

Novellen är på frammarsch och det känns roligt att Presens i sitt nya nummer kan presentera olika uttryck för hur den här korta genren kan ta sig ut.

Presens novellnummer kommer för övrigt, påpassligt nog, att finnas till försäljning på den stundande Novellfesten i Lund, som äger rum nu i helgen den 10-11/9.

Som vanligt följs numret av en Spotifylista. Den här gången är det författaren – och novellisten – Oline Stig som satt samman den. Så här skriver hon om sitt låturval:

”Jag tycker om tystnad. Jag lyssnar aldrig på musik när jag skriver. Men för ett tag sedan var det någon som påpekade att det var så mycket musik i mina noveller. Jag blev förvånad. Sedan satte jag mig och letade i texterna och hittade en massa låtar. Här kommer en lista över mina fynd, alltifrån Lasse Dahlquist till Carmina Burana. Och så några barnvisor. Mitt eget fiktiva novellsoundtrack, skapat i tystnad. Håll till godo!”

Olines Spotifylista hittar ni här till höger.

 


 

När ni har smält novellnumrets innehåll är det dags att blicka framåt – mot nästa nummer. I skrivande stund har det redan droppat in några bidrag, men ni har ända fram till den 3 oktober på er att skicka in bidrag.

Dramatiken under sommaren har varit lika närvarande som förra hösten. Våra personliga livsutsikter blandas obönhörligt med bilder från nära och fjärran platser.

På samma sätt tycks tiden ibland vridas tillbaka, framsteg rullas tillbaka. I världens mest dominerande supermakt väntar en höst som riskerar att bli mörkare än vanligt. I ett populärt turistland på gränsen mellan Europa och Asien krymper tankens frihet i rasande fart.

Temat för Presens sista nummer 2016 blir därför den tredelade enigheten Samtid-Brytningstid-Genombrott.

Varmt välkommen att skicka in ditt bidrag: dikter, prosa, essäer, foton, måleri, serier, musik – genren är valfri.

Adressen är anders@presens.fi. Deadline är 3 oktober.

Välkommen med era bidrag!

 

No comments yet

Lämna en kommentar